blog

Vitorlás kishajó átírása

A legfontosabb ügyintézési teendők vitorlás kishajó vásárlása esetén.

Ki vásárol vitorlás kishajót?

Aki kedvtelési célú hajóvezetői engedély céljából iratkozik be valamelyik tanfolyamunkra, és megszerzi a képesítést, előbb-utóbb saját hajót szeretne. Nem ritkán fordul elő az sem, hogy még nincs kézben ugyan a papír, de már folyamatban van a kiszemelt hajó megvásárlása. A lajstromköteles vitorlás kishajó átírása vagy lajstromba helyezése fontos hatósági eljárás, ezért nem árt átnézni a teendőket. “Vitorlás kishajó átírása” bővebben

Sorhajó ágyúi

Hogyan nézhetett ki egy sortűz a 18. századi sorhajóról vezényelve? Hát körülbelül így:

Képzelhető, hogy éles lőszert (ágyúgolyót, láncos golyót, vagy közvetlen közelről kartácsot) használva különösképpen egészségtelen volt az ellenségre nézve az eljárás, és az is hogy enyhe szél vagy szélcsend esetén milyen kísérteties felhőbe burkolózott ilyenkor az egész sorhajó vonal. Ezen a néhány száz hajóágyún alapult az egész brit gyarmatbirodalom a 18-19. században, miközben a kontinensen százezres hadseregeket vezényeltek a szárazföldi hadvezérek, mindhiába. “Sorhajó ágyúi” bővebben

A vitorlás kishajós vizsgákról 2.

De hogyan is néz ki a kedvtelési célú képesítéshez tartozó vizsga, illetve vizsgák?

Az első bevenni való vár az elméleti vizsga, amely teljesen “steril”, nem más mint egy számítógépes teszt, tárgyanként 20 kérdéssel. Persze mindennek van előfeltétele, elméleti vizsgára is csak úgy lehet elmenni ha a tanuló zsebében ott lapul a képzési igazolás, azaz a kisgéphajós és vitorlás tanfolyamot rendesen elvégezte, szőröstül-bőröstül, elmélettel (ezt néhány képzőszervnél lehet távoktatással is) és persze az előírt gyakorlattal. De térjünk vissza a vizsgára; minden elméleti tárgyból sikeres vizsga után jöhet csak a gyakorlat.

Indul a vizsga!

A gyakorlati vizsgabizottság legalább 10 fő gyakorlati vizsgázó esetén jön ki a képzési helyszínre. Éppen ezért, ha sokan buknak az elméleti vizsgán vagy kicsi a csoport, bevett gyakorlat hogy egyes vitorlás iskolák bizonyos esetekben “összeállnak”, hogy a gyakorlati vizsgalétszám meglegyen. “A vitorlás kishajós vizsgákról 2.” bővebben

Klasszikus hajók Dél-Franciaországban

A fenti linken megnyitható fotóalbum különleges világa nem más mint a vitorlás hajók hőskorának ma is aktív (eredeti, replika vagy új tervezésű) darabjai Saint-Tropez-ban. Itt és az ehhez hasonló helyeken a tradicionális vitorlás kultúra máig élő hagyomány, igaz, ezeknél a szuperjacht méreteknél azért némi betevőre is szükség van a háttérben. Franciaországban különösen nagy becsben tartják a klasszikus hajós rendezvényeket, amelyeket igazi népünnepéllyé szoktak alakítani, nemcsak a vitorlázók számára.

Jogosítvány és vizsga vitorlásra

Kis hazánkban bizonyos hajóméret kategória fölött a hajózás feltétele a megfelelő képesítés (közismert nevén jogosítvány) birtoklása, így nem csoda hogy minden alaptantanfolyam célja – nálunk is – a sikeres hatósági vizsga. Kicsit hasonló a helyzet mint az autós jogosítvány esetében: a képzési rendszer azon alapul, hogy egyfajta alaptudást mutassunk be a vizsgán, rutint pedig csak ezt követően szerzünk. Különbség azonban, hogy a legtöbb ember az autót napi szinten, munkaszerűen használja, így a rutin megszerzése a legtöbb esetben automatikus folyamat, hajózni, vitorlázni azonban a legtöbben csak ritkán jutnak el. Így felértékelődik a vizsga előtti képzés szerepe. “Jogosítvány és vizsga vitorlásra” bővebben