Vitorlás kishajó átírása

A legfontosabb ügyintézési teendők vitorlás kishajó vásárlása esetén.

Ki vásárol vitorlás kishajót?

Aki kedvtelési célú hajóvezetői engedély céljából iratkozik be valamelyik tanfolyamunkra, és megszerzi a képesítést, előbb-utóbb saját hajót szeretne. Nem ritkán fordul elő az sem, hogy még nincs kézben ugyan a papír, de már folyamatban van a kiszemelt hajó megvásárlása. A lajstromköteles vitorlás kishajó átírása vagy lajstromba helyezése fontos hatósági eljárás, ezért nem árt átnézni a teendőket.

Mi az a lajstrom?

A lajstrom a hajó egyedi azonosítója, egyfajta vízi rendszám. Ilyen lajstromszámmal minden hazai vízen közlekedő vitorlás kishajónak rendelkeznie kell. Azaz azoknak a hajóknak, amelyek vezetésére a kedvtelési célú hajóvezetői engedély feljogosít. A kishajó “forgalmija”, a hajólevél pedig tartalmazza a hajó és a tulajdonos legfontosabb adatait, beleértve a lajstromszámot is. Vásárláskor ezeknek az adatoknak a megváltoztatását kell kérvényeznünk a hajózási hatóságnál.

Elég akkor a vitorlás kishajó átírása ügyintézésében egy sima adásvételi?

Sajnos nem, és hogy pontosan pontosan mire van szükség, az ügytípusonként változik. Hiszen lehetséges hogy a hajó külföldről került az országba, és a származási helyén vagy rendelkezett lajstrom-regisztrációval vagy nem. Külön nehézséget jelent, ha a külföldi hajó nem az Európai Unió területén került megvásárlásra. Ha viszont itthon történ a vásárlás, akkor lehet hogy már szerepel a lajstromban a hajó, de az is lehet hogy még nem helyezték üzembe. Ez utóbbi esetben akkor van könnyű dolgunk ha egy bevett típussal próbálkozunk. Egyedi hajók üzembe helyezéséhez különböző műszaki vizsgálatokat, pl. döntéspróbát írhatnak elő. Nyilván a legegyszerűbb eset ha itthon volt használva a megvásárolt hajó és rendelkezik érvényes lajstromszámmal.

Arra gondoltam hogy gyorsan vásárolok egy használt külmotort is a hajóra ha már úgyis át kell írni.

Nem bíztatunk ennek a sikeres ügyintézésével. Használt belsőégésű motort csak akkor fognak bevenni a lajstromadatok közé, amennyiben dokumentumokkal igazolod a motor történetét, beleértve az adásvételek számláit vissza a gyártóig, minden tulajdonostól. Továbbá, igazolhatóan megfelel az aktuális európai szabványoknak, azaz rendelkezik CE-jelzéssel. Mivel az öreg külmotorokon ilyen nincs, mert még nem is létezett gyártásukkor a CE-szabvány, nem fog menni a dolog. Ezrt célszerű inkább újonnan motort vásárolni, vagy pedig egy lajstromozott hajó használt motorját beszerezni (ahol persze a hajólevélben is szerepel a motor).

Külföldi vitorlás kishajó átírása esetében milyen papírokra van szükség?

Ez megint egy olyan kérdés amelynek lehet egyszerű és bonyolult megfejtése is. Ugyanis, külföldön nem feltétlenül lajstromköteles egy olyan hajó, ami itthon viszont mindenképpen az. A külföldi hajó ilyen esetben nem rendelkezik hajólevéllel sem. Mindenesetre a hazai lajstromba helyezéshez szükség van egy “magyar külképviseleti ellenjegyzéssel vagy közjegyzői hitelesítéssel, közokiratként vagy konzuli felülhitelesítéssel ellátott” adásvételi szerződésre. Ez a gyakorlatban leginkább egy ügyvédi ellenjegyzéssel ellátott adásvételi szerződést jelent ha az adásvételre idehaza került sor. Minden külföldi dokumentumhoz hiteles fordításra van szükség az OFFI-nál. Szükség van továbbá  a származási ország nyilvántartásból történő törlés igazolására. Továbbá, ha “az úszólétesítmény külföldi nyilvántartásban nem szerepelt, akkor azt kell igazolni, hogy az illető ország törvényei szerint nem kötelezett nyilvántartásra, azaz nem áll fenn lajstromozási kötelezettség”. Ugyanezek vonatkoznak az úszólétesítmény motorjára, amennyiben a hajópapírok (ha vannak), nem tartalmazzák. Természetesen ezekről is hiteles fordítást kell készíttetni. Tapasztalatunk szerint nem általános de kérhet a hivatal valamiféle gyártói igazolást is hogy a hajót Európában gyártották. Ezt legegyszerűbben a hajón lévő EC-plakettről készült fényképfelvétellel lehet igazolni. Öregebb (netán az Európai Unió létrejötte előtt épült) hajó esetében ez nem egyszerű dolog.

Milyen további (itthoni) iratokra van még szükség?

Ha valaki más nevében járunk el, meghatalmazásra. Céges vásárlás esetében aláírási címpéldányra és egy hónapnál nem régebbi cégmásolatra (eredeti vagy közjegyző által hitelesített másolatban). A hajó és a motor eredetét igazoló papírokra, ügyvédi ellenjegyzett adásvételi szerződésre, kitöltött lajstromozási kérelem lapra és az eljárási díj befizetését igazoló bizonylatra. Arra figyelnünk kell, hogy adásvételi szerződés nem lehet egy hónapnál régebbi az ügyintézés megkezdésekor!

Vitorlás kishajó átírásának eljárási menete

Amikor már úgy véljük hogy rendelkezünk az összes megfelelő papírral és minden stimmel, bandukoljunk el hajózási hatóság ügyfélszolgálatára. Ez Budapesten a Váci út 188., és hétfőn, szerdán és pénteken vagy ügyfélfogadás. A megfelelő sorszám kihúzását követően előbb-utóbb eljutunk az illetékes hivatalnokig, aki át fogja nézni a papírokat mielőtt elkezdenénk illetékeket fizetni. Kevésbé rutinos hajóvásárlóknak lehet hogy kétszer-háromszor is meg kell járni az ügyfélszolgálatot, míg minden rendesen összeáll. Ha minden rendben, ott helyben ki lehet fizetni az illetéket és a fogaskerek elkezdenek őrölni. Vitorlás kishajó átírása a kormányablaknál és a hajózási hatóságnál Budapesten a Váci útonHazai lajstromban még nem szereplő hajó esetében szemlekérelem lapot is be kell nyújtanunk, illetve szemleidőpontot- és helyszínt kell választanunk. Szükség esetén kérjünk egy hatósági igazolást, ha a szemlére “lábon” azaz vitorlázva tervezzük eljutni a még nem lajstromozott hajónkkal. Természetesen az üzembe helyezési szemlére alaposan készítsük fel a hajót, ne kelljen mégegyszer végigjárni ugyanezt a kört.

Mennyibe fog fájni ez az egész?

Jelen állás szerint (2019. év vége) vitorlás kishajó átírása esetén az alábbi hatósági  és egyéb díjakkal kell kalkulálni: ügyvédi ellenjegyzett adásvételi szerződés költsége (ez lehet pl. 30e Ft, de ügyvédje válogatja), és a tulajdonváltozás bejegyzése 31.000 Ft. Az eljárási díjak a linken olvashatóak. Természetesen, új vagy magyar lajstromban még nem szereplő hajó esetében ezt meg fogja előzni egy üzembe helyezési szemle, ennek költsége 9 méter alatt 46.000 Ft, 9-12 méteres hajóhossz között 87.000 Ft, 12 méter fölött 111.000 Ft.
Külföldről behozott hajó esetében szükség lesz a külföldi adásvételi szerződés hiteles fordítására – ezt bármelyik erre hivatott hivatalnál be lehet szerezni, de a hajózási hatóság az Offi fordításait szereti. Ugyancsak szükség lesz a külföldi lajstromból való törlés igazolásának fordítására. Erre a két tételre is nyugodtan számítsunk 20-20.000 forintot. További költség a külföldön kötött adásvételi ellenjegyzésének ügyvédi költsége. Ugyanezek vonatkozhatnak a külföldön beszerzett motorra is. Minden papírt érdemes egyben beadni a hatóságnak (tehát üzembe helyezési és átírási kérelmet is).

A vitorlás kishajó átírása költsége tehát igencsak meg tud lódulni egy külföldi hajó behozatala esetén. Természetesen van az a hajó amely minden pénzt megér. Az ügymeneten elég egyszer túljutnunk, utána jóleső érzéssel gondolhatunk vissza arra az időszakra amikor még csak álmodoztunk arról hogy egyszer minden engedély birtokában fogunk gondtalanul vitorlázni a hullámzó Balaton tetején.